vrijdag, oktober 13, 2006

Inspanningstest

Gisterenavond heeft de verantwoordelijke van de Nottebohm kliniek mij teruggebeld omdat ik een vraag had gesteld over een inspanningstest.

Zoals jullie wellicht nog niet weten is het mijn lange termijn doel om mijn eerste marathon te lopen, en dat in oktober 2007 te Amsterdam. Daarom vond ik het niet onbelangrijk om een volledig onderzoek te ondergaan, zowel naar gezondheid als naar sportieve prestatie toe. Dit was de uitleg die ik van hem kreeg:

De volgende testen worden gedaan:

  • Cardiologisch onderzoek
  • Bloedonderzoek
  • Longenonderzoek
  • Inspanningstest om lactaat gehalte te meten
  • Bepaling Vo²Max
  • Gesprek + plan om over de winter heen te trainen voor een 1/2 marathon of 20 kilometer in het voorjaar.
  • Daarna terug een inspanningstest om de progressie te kunnen meten en om een concrete doelstelling te kunnen formuleren ivm de komende marathon met een aangepast trainingsplan.

Graag zou ik jullie mening weten over de zin en onzin van dit soort testen.

6 opmerkingen:

Bruno zei

Zin of onzin ?
Net na mijn 20K van BXL eind mei, ben ik naar het UZ Gent gegaan voor hetzelfde. Het verslag was heel interessant (bekijk post van 20/07/06 op marathonparis.blogspot.com maar eens)
Algemene conclusie : "marathons lopen is niet voor recreatieve sporters".
Hoedanook, het trainingsschema dat ik toen kreeg, heeft me surieus verder geholpen...

Jan zei

De grote organisatoren zouden die algemene conclusie niet graag horen, dan hadden ze nog maar een hondertal deelnemers denk ik.

Ik zal je verslag nu eens gaan lezen.

Anoniem zei

Nadat ik dacht het op mijn eentje beter te kunnen, hetgeen resulteerde in verschillende blessures op korte tijd, weet ik wel de zin van deze testen naar waarde te schatten. Altijd goed om je even professioneel te laten begeleiden, met gezondheid valt niet te spelen en je neemt beter geen risico's. Maar ja, wie ben ik om dat te zeggen, nadat ik net met koorts 15km ben gaan lopen... Effe testen kan geen kwaad, je kan dan nog altijd zien wat je ermee doet.

Bruno zei

Over de reactie van Prof Bourgeois uit Gent zal nog veel inkt vloeien vooral als men denkt dat er in een straat van 500m rond mijn huis zeker 5 recreatieve marathonlopers zijn + een 20tal middellange afstandlopers + enkele semi professionele lopers.
1 iets heb ik tijdens mijn studies geleerd : de prof heeft in theorie altijd gelijk, maar de praktijk ligt soms heeeeeeel ver van de theorie

Anoniem zei

Kleine drie maand geleden inspanningstesten gedaan ... en ben ik heel tevreden over ... zo weet ik tenminste dat ik in orde ben!

Anoniem zei

verleden week een test laten doen.
Ik gebruik al een tiental jaar een hartslagmeter daarom ook dat ik de test liet doen om de juiste hartslagmeterwaarden te kunnen instellen.Zoals ik al dacht ligt mijn hartslag 10 slagen lager dan de gemiddelden die polar opgeeft en verschuift alles natuurlijk.Eigelijk had ik die test beter wat vroeger laten doen,dan was ik sneller zeker wat ik al altijd vermoede.