maandag, oktober 16, 2006

Jihaa! Nieuw PR 1:15:55

  • Wedstrijd: Dwars door Hasselt 15K
  • Start: 15:33
  • Weer: Zon
  • Temperatuur: 17° C
  • Afstand: 15.000 m
  • Duur officieel: 01:18:19
  • Duur netto: 01:15:55
  • Gem.snelheid: 11,86 Km/u
  • Max.snelheid: 16,00 Km/u (de laatste paar honderd meter wel te verstaan)
  • Gem.HF: 159 Bpm
  • Max.HF: 190 Bpm
  • Rust HF: 48 Bpm
  • Gewicht: 73,45 Kg
  • Verbruik: 931 Kcal
  • Effect: 5 (zie verklarende tabel trainingseffecten)
  • Nachtrust: 3

Het is een beetje belachelijk van mij om te zeggen "nieuw PR", ik weet het, het was sterker dan mezelf. Ik was gisteren dan ook zo fier dat ik mijn eerste 15K gelopen heb, het kon niet op. Ik had zin om iedereen te knuffelen, om het uit te brullen, om nog een wedstrijdje te lopen ...
Achteraf bekeken zal het eerder wat te maken gehad hebben met de hormonenhuishouding die wat overhoop lag. Hoe dan ook, ik had zelfs spijt dat ik niet sneller gelopen had, ik zat niet helemaal stuk en de recuperatie ging vlotter dan verwacht. Enfin, ik heb er van genoten.

Het verslag:

Het was al een paar dagen voordien aangekondigd: het zou ideaal loopweer worden. Voor één keer hadden ze gelijk. De enige factor die nog roet in het eten zou kunnen gooien om zorgeloos aan de start te verschijnen was het feit dat ik diezelfde morgen in Antwerpen centrum nog een concert moest gaan dirigeren. En je weet nooit hoe het daar afloopt met het verkeer, zelfs niet op een zondag.

Gelukkig was ik om 14u45 mijn auto kwijtgeraakt. Voor de 5K was ik te laat, bijgevolg heb ik het gloriemoment van Lieve (mijn zus) en Jos, Koen, Marleen en Peggy niet kunnen meemaken. Ik zal hun verslag gegarandeerd nog wel eens te horen krijgen.
Wel was ik nog net op tijd om de kinderloop te kunnen zien, waar Wout en Emma het beste van zichzelf aan het geven waren. Zo fier dat je als vader kan zijn! Je kan dit niet geloven. Nog voor dat de keuteltjes passeerden schoot mijn gemoed al vol, ook hormonen misschien?

Na het vadermoment was het hoogtijd om een spurtje te trekken naar de start. Het kwade was geschied, ik kon helemaal achteraan aansluiten en ik kan je verzekeren, de rij was lang. Een klein puntje van kritiek voor de organisatie: hoe komt het dat de championchip zijn intrede in Hasselt nog niet heeft gedaan? Nog een nadeel (of misschien toch een voordeel) is dat je de eerste drie kilometer niet in je eigen ritme kan geraken. Eens de stad uit was dit beter.

Ik had mezelf voorgenomen om zo te lopen dat ik zeker wist dat ik de 15K zou halen, dus de eerste 12 Km tegen een tempo dat mijn marathontempo zou moeten zijn, ongeveer 11,2 Km/u. De afspraak met mezelf was dan ook: als ik op dat punt nog relatief fris zou zitten, ik het erop zou wagen. Zo gezegd zo gedaan, van het moment dat we de stad terug binnenkwamen heb ik het gewaagd om tegen een 13 Km/u naar de finish te crossen, het voelde goed!

Mij mogen ze binnen twee jaar terug verwachten, want volgend jaar valt DDH helaas samen met de marathon van Amsterdam en dat zal een ander paar mouwen worden.

Ik heb er aan de aankomst verscheidene gezien die misschien wel moe waren, maar vooral voldaan. Daar doen we het toch voor hé. Nu zit ik met een beetje hoofdpijn, zou dat liggen aan de dehydratatie of aan de halve liter wijn waarop ik mezelf trakteerde?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Proficiat met dit prachtig resultaat, je hebt er zichtbaar van genoten. En een eerste wedstrijd of niet... een PR is een PR he! Daar mag je heel erg trots op zijn! Wat wordt de volgende uitdaging voor Amsterdam?

Jan zei

Bedankt Julie, ik heb er inderdaad van genoten (dit is werkelijk een understatement).

Voor de volgende uitdaging ga ik wachten op het plan van Nottebohm. Maar ik verwacht dat ik hier toch ook enkele wedstrijden mag lopen.
Zo voorzie ik:
Gaston Roelants 10K - 2006/12/17
Oostende-Brugge 10 Miles - 2007/03/04
ING Antwerp 10 Miles - 2007/04/22
20 Km door Brussel - 2007/05/27
ING Brussels 1/2 marathon 2007/08/26

Zoals je ziet een ambitieus plan, maar ik denk als je een marathon wil lopen dat je dit op z'n minst in de benen moet hebben zitten.

Bruno zei

Knappe prestatie die eerste PR, op naar de volgende. Moge de adrenaline je verder sturen naar andere PR's in de nabije toekomst. Geniet nog maar lekker na van die wedstrijd.

Anoniem zei

Proficiat met je mooi resultaat! Natuurlijk is dit een P.R.! En de ChampionChip zal pas in 2020 in de Limburg ingevoerd worden, heb ik gehoord.

Anoniem zei

Proficiat met je eerste 15k !
Loop ze,
Bart