donderdag, oktober 05, 2006

Treshold

Gehele training:

  • Start: 06:51
  • Weer: Droog
  • Temperatuur: 8° C
  • Afstand: 7.850 m
  • Duur: 00:42:40
  • Gem.snelheid: 11,04 Km/u
  • Max.snelheid: 12,70 Km/u
  • Gem.HF: 140 Bpm
  • Max.HF: 158 Bpm
  • Rust HF: 46 Bpm
  • Gewicht: 73,65 Kg
  • Verbruik: 451 Kcal
  • Effect: 3,8 (zie verklarende tabel trainingseffecten)
  • Nachtrust: 3

Eigenlijke Tresholdtraining:

  • Afstand: 4.150 m
  • Duur: 00:20:29
  • Gem.snelheid: 12,20 Km/u
  • Gem.HF: 150 Bpm


Zo. Eindelijk weer eens een fijne training kunnen afwerken. Het deed werkelijk goed, ik heb me zelfs aan het eind van de training nog moeten inhouden om er niet vandoor te gaan. Voor de nieuwsgierigen heb ik er een grafiek van m'n training bijgevoegd. De bovenste grafieklijn geeft de hartslag weer en de onderste de snelheid. Zo zie je bij de snelheidslijn het "Tafelbergeffect", daar verhoog ik mijn basissnelheid met ongeveer 2 Km/u. Welke invloed dat op de hartslag heeft kan je zo merken. Zelfs wanneer de tresholdtraining beëindigd is laat het zijn sporen na. De hartslag valt terug maar niet naar het oorspronkelijke niveau. Ik moet er volledigheidshalve wel aan toevoegen dat het parcours van de cooling-down licht stijgend loopt.

Waarom wordt het "tresholdtraining" genoemd en hoe ziet zo'n training eruit?
Tresholdtraining, ook wel drempeltraining genoemd, is een training die zich net onder of boven de drempel van verzuren of niet verzuren (van de spieren natuurlijk, zuur ben ik al genoeg, daar heb ik geen training voor nodig) bevindt. Door zulke oefeningen te doen zal deze drempel geleidelijk verhoogd worden en bijgevolg ook de capaciteit om langer op een hogere intensiteit te kunnen lopen zonder dat je benen gaan ontploffen of vol met mieren gaan zitten.

Zo een trainingsverloop is vrij eenvoudig een warming-up fase, in mijn geval tussen de 10 en 15 minuten in een langzaam tempo, eventueel aangevuld met wat versnellingkjes om de motor op toerental te krijgen. Dan de eigenlijke tresholdtraining, de lengte en intensiteit van deze fase is individueel te bepalen en hangt af van het huidig niveau (1). De laatste fase is een cooling-down van 10 tot 15 minuten. Dit om de druk op het hart te laten verminderen die een plotse stop zou veroorzaken en ook om eventuele afvalstoffen sneller uit de spieren te verdrijven zodat je redelijk soepel blijft.

Het leukste effect van dit soort trainingen is dat je er happy van wordt, zo'n beetje high, flowerpower gevoel. Er worden in het lichaam bepaalde stoffen vrijgemaakt die dat tot gevolg hebben. Dus, ik loop zowat een halve dag rond met een roze bril op mijn snoet! Jihaa! Er zijn nog leuke bijwerkingen van deze training, maar daar kan ik hier niet over uitwijden. Of, vooruit, dan toch maar. Kom maar eens dichterbij, dan zal ik het in je oor fluisteren: "ge krijgt er enorme goesting van"

(1) Met plezier kan ik jullie het boek "Daniel's running Formula" aanraden, dit soort dingen wordt in het boek uitvoerig besproken en er staan een aantal, naar mijn mening, weldoordachte trainingsschema's in. Voor bleukes (dit was wel tegen zijn zin, maar ja, het boek moet toch verkopen, dus heeft hij deze schema's er maar bijgedaan, maar dat doet niks af aan de kwaliteit) tot profs.

Geen opmerkingen: